söndag 14 augusti 2011

Lakritspasta

Pasta + lakrits = lakritspasta

Trendkänslig som jag är har jag nu gjort pasta som jag stekt in med lite härlig lakritssky. Om jag förstått saken rätt är ju lakrits själva grejen just nu, och jag måste säga att det funkar, lakrits är gott och inte bara som sötsak utan även i mat.



Ingredienser (till ca 2 personer)
1 krm lakritspulver
1 tsk oregano
1 msk smör
1 dl vitt vin
salt

Koka och häll av pasta och broccoli (förslagsvis läggs broccolin i typ 30 sekunder innan pastan är klar). Godast blir det med naturligtvis med hemgjord pasta (recept här).

Smält smör i en stekpanna. Tillsätt oregano och vin. Strö i lakritspulver och var försiktig så att det inte klumpar ihop sig. Låt såsen puttra i några minuter. Smaka av med salt.

Stek pastan några minuter i lakritsskyn. Riv över parmesan innan servering.