onsdag 2 februari 2011

Praliner med apelsinsmak

Mitt nyårslöfte löd att jag ska tillverka praliner. Detta har jag nu börjat infria och jag har gjort två omgångar, den första efter recept och den andra en variant på det receptet. Lite stolt måste jag säga att jag är eftersom de blev så tjusiga redan vid andra försöket och då jag redan slängt måtten åt sidan.



8 praliner
lite apelsinskal
ca 70 gram choklad
2-3 msk mascarpone

1. Ta bort en 10 centimeter lång remsa med hjälp av potatisskalare. Skär den på längden i så tunna strimlor som möjligt. Kandera remsorna i kastrull genom att koka dem i sockerlag (hälften vatten hälften socker) i 10-15 min. Låt strimlorna svalna ett tag på en tallrik och vira dem sedan på en tandpetare. Om de inte håller formen går det bra att försöka lite senare. Ställ in dem i kylen när de håller formen.

2. Smält ca 20 gram choklad (två rutor av en 100-gramskaka) på en tallrik över vattenbad. Fördela chokladen mellan 8 formar. Håll formarna på sned och vrid runt så att chokladen rinner upp på kanterna, hjälp till med en tandpetare. Återupprepa efter 10-15 minuter och ställ sedan formarna i kylen i minst 30 min.

3. Ta ut en form i taget och dra försiktigt bort formen från chokladen. Ställ sedan in chokladen i kylen igen.

4. Smält 50 gram choklad på tallrik över vattenbad, ställ av och blanda med mascarpone. Riv ner lite apelsinskal i blandningen (ca en halv tesked). Låt blandningen svalna. Lägg i sprits och spritsa sedan ner blandningen i skalen och garnera med apelsinskal.