måndag 20 september 2010

Tomat- och apelsinchutney med mild vitlökssmak

Jag gjorde tre olika chutneys till några goda ostar som vi var och köpte på möllans ost vid möllevångstorget här i Malmö. Här delar jag med mig av den mest lyckade men jag kan samtidigt passa på och meddela att jordgubbar, zucchini och ingefära inte blir någon särskilt god chutney. Tomat, apelsin och rostad vitlök däremot blir kanon!



Ingredienser
2 tomater
3 ganska stora vitlöksklyftor (obs, fler små klyftor funkar inte så bra)
1 apelsin
1 msk flytande honung
chilipulver (bara lite, den ska inte bli stark utan endast få en ton av chili)
salt

1. Skär bort fästet på tomaten och smitta skinnet i fyra klyftor. Koka upp vatten, lägg i tomaterna några minuter så att skinnet lätt lossnar. Ta upp dem, låt svalna och ta av skinnet (spara skinnet).

2. Fritera vitlöksklyftorna med skal på i 0,5-1 cm olja. De ska bli mjuka rakt igenom, tryck på dem med en sked för att känna om de mjuknat. Ta sedan upp dem och låt svalna. Frittera tomatskalet i oljan. Ta upp dem när de fått fin färg och låt dem svalna på hushållspapper. Salta skalen och använd dem som garnering.

3. Tryck ut innehållet på vitlöksklyftorna. Hacka tomater grovt. Skär av skalet på apelsinen och skär den sedan i bitar. Blanda alla ingredienser, utom salt och chili, i en kastrull och låt koka ihop i 5-10min. Smaka av med salt och chili.