torsdag 9 september 2010

Lättlagad broccolisoppa av nyinflyttad Malmöbo

Det visade sig vara svårt att hitta boende i Köpenhamn så jag har nu bosatt mig i Malmö. Surdegen har börjat puttra och jag börjar känna mig hemma. För ett par dagar sedan köpte jag en cykel så nu kan jag ta mig vart jag vill. Idag slängde jag ihop en broccolisoppa som var ytterst lättlagad och riktigt god.



Ingredienser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 kg fryst broccoli
ca 1/2 liter vatten
2 buljongtärningar
1 msk pressad citron
1 dl vispgrädde

1. Hacka vitlök och gul lök grovt och fräs i olja. Lägg i broccoli, buljongtärning och vatten och låt puttra tills broccolin tinat och soppan blivit varm.

2. Ställ av från spisen och låt svalna något. Mixa tills den är slät.

3. Värm upp den igen och smaksätt med citron och ev. salt. Häll i vispgrädde tills önskad krämighet uppnåtts.