måndag 14 december 2009

Slutrecention av "Surdegsbröd - Recept och tips från en hemmabagare"

Nu har jag bakat alla 23 recept i boken Surdegsbröd av Martin Johansson (som har bloggen Pain de Martin), och jag tycker därför att jag har nog kött på benen för att ge ett utlåtande om boken.

För mig som är en relativt van hemmabagare så är den lättförståelig. Ett stort plus är att man kan gå in på bloggen och se filmer eller få tips om det finns saker som man inte förstår i boken. Boken är varierad och går igenom olika metoder för att baka bröd vilket är både roligt och lärorikt.

Det har blivit många fantastiska bröd. Det är svårt att utse en favorit eftersom olika bröd har olika egenskaper. Levainbröden hör till favoriterna och bland dessa skulle jag nog rekommendera det som bakas med lite jäst. En annan favorit är brödet med hasselnötter och fikon.

Nu lägger jag recepten på hyllan för att åter baka bröd på gehör.

Nedan finner du bilderna på samtliga bröd


bröd 1 - Russin och solrosbröd


bröd 2 - Valnötsbröd


bröd 3 - Det suraste


bröd 4 - Baguette på rågsurdegsgrund


bröd 5 - Fikon och hasselnötter


bröd 6 - Ljust dinkelbröd


bröd 7 - Fruktbröd


bröd 8 - Grytbröd med autolys


bröd 9 - Gotlandslimpa


bröd 10 - Drottningholslimpa


bröd 11 - Knäckebröd


bröd 12 - Honungsbröd


bröd 13 - Sportbröd


bröd 14 - Potatislimpa


bröd 15 - Vörtbröd


bröd 16 - Syrligt lantbröd


bröd 17 - Sturebylevain


bröd 18 - Levain med jäst


bröd 19 - Levain på vildjäst


bröd 20 - Frukostfralla


bröd 21 - Baguette


bröd 22 - Durumpizza med vetesurdeg


bröd 23 - Kanelbullar


Boken:

[Annons]
Surdegsbröd : recept och tips från en hemmabagare går att köpa på Adlibris





blog comments powered by Disqus