onsdag 2 december 2009

Bröd nr 19 - Levain på vildjäst

Bakning kan vara en känslomässig berg- och dalbana. Ibland är det som om degen retas med en.

Vildjästen såg fin ut och bubblade fint. Jag var glad, allt var fint, världen låg för mina fötter. När jag hade blandat jästen med vatten på kvällskvisten så insåg jag att jag inte hade nog med mjöl. Jag fick gå till en vän som räddade mig. Istället för vanligt vetemjöl så blev jag dock tvungen att använda vetemjöl med fullkorn som jag upptäckte suger mer vatten. Jag fick reglera med lite extra vatten.



Efter första fördegssteget såg den livlös ut vilket orsakade ängslan och orolighet. Efter andra steget hade den dock börjat bubbla och såg bra ut, den var på gång. Hoppfullhet, livlighet, framåtanda var mina känslor. Men efter steg 3, då den skulle ha jäst upp, hade inget hänt, den var totalt livlös. Jag drabbades åter av vånda och ängslan men även av raseri och förtvivlan. I steg 4 tillsatte jag 10 gram jäst för att rädda situationen.

Jag var borta ett tag och när jag kom tillbaka var jäslådan nästan rund, lockat bågnade. Degen var minst 3 ggr så stor! Återigen kände jag mig oövervinnerlig, stark och lycklig.



Det blev ett mycket luftigt och trevligt bröd med frasig yta. Det såg precis ut som i boken trots den ganska vilda vägen dit.

Betyg
Peter 8,5
Linnéa 9










Nu har jag bakat 19 bröd av 23 i boken:

[Annons]
Surdegsbröd : recept och tips från en hemmabagare går att köpa på Adlibris





blog comments powered by Disqus