fredag 28 augusti 2009

Gnocchi med zucchini, champinjoner och broccoli

Gott och färgstarkt. Jag tackar "Om jag var din hemmafru" för inspirationen. Gnocchi går att köpa färdiga (inte att förväxlas med vanlig pasta som heter gnocchi) men är naturligtvis roligast att baka själv. Degen påminner om kroppkakor. Baka gnocchin dagen innan och stek på den när den ska ätas, då blir den som godast. Jag använde mina torkade inlagda champinjoner och zucchini men det går nog också bra att steka dem.



Gnocchi: Ingredienser 4 pers
6 medelstora potatisar, mjöliga
2 ägg
durumvete, ungefär lika mycket som potatis
salt

Skala och koka potatisen. Låt svalna. Blanda potatis, ägg mjöl och salt i en mixer. Det ska bli en kletig massa.

Bästa sättet att testa om den innehåller lagom mycket mjöl är att testa att koka en liten klick i vatten av smeten i vatten. Den är färdig när den har flytit upp och kokat på ytan någon minut. Om den är mjuk och kletig behövs lite mer mjöl i smeten.

Det kan vara lite klurigt att få en bra form på gnocchin. Jag använde mig av en tesked som jag tog lite smet på och drog längs kanten på bunken och sedan sänkte jag skeden i kokande vatten så att gnocchin föll av. Gör ca 10 gnocchi i taget och ta sedan upp dem med hålslev varefter de blivit färdiga. Lägg i durkslag och spola av med kallt vatten. Om de inte spolats av ordentligt och fortfarande är varma tenderar de till att fastna i varandra. Förvara den färdiga gnocchin i kylen tills de skall avnjutas.

Gnocchi med zucchini, champinjoner och broccoli
gnocchi
zucchini och champinjon, torkade och inlagda (eller stekta, förstek dem i så fall)
broccoli i buketter
tomat
olivolja
havssalt
peppar
parmesan

Stek gnocchin i olivolja tills den fått lite färg. Tillsätt broccoli. Stek en liten stund tills broccolin börjar få lyster. Blanda i zucchini och champinjon. Lägg till sist i tomat och ta av pannan från plattan. Lägg upp på tallrikar. Riv över parmesan, salta och peppra.




blog comments powered by Disqus