lördag 18 april 2009

Zucchinisoppa smaksatt med porter

Åt en stadig lunch vilket innebar att jag inte var alltför hungrig till middagen. Det blev därför en soppa som jag aldrig gjort förut. Jag hade hört någon gång att det är gott att smaksätta zucchinisoppa med öl och eftersom jag hade både en zucchini och en porter tänkte jag att det skulle nog funka, och det gjorde det.




Ingredienser
zucchini
vitlök
porter
grädde
persilja
buljongtärning
vatten
olivolja

Till garnering
riven zucchini
riven manchego
basilikablad

Fräs vitlöken i olivolja i en kastrull. Den ska inte ta färg. Tillsätt zucchini och fräs någon minut. Häll sedan vatten i kastrullen så att det täcker zucchinin. Lägg i buljongtärningen och låt koka ca 10 mintuer så att zucchinin mjuknar. Mixa med stavmixer. Häll i porter, ca 1 dl till 1 zucchini. Låt soppan puttra en stund och krydda sedan med persilja. Häll till sist i grädde till önksad krämighet. Garnera soppan med riven zucchini, riven manchego (eller parmesan eller liknande) och basilikablad.

inspiration från: Mariannes öltoppade zucchinisoppa på DN
blog comments powered by Disqus