måndag 20 april 2009

Quornsallad med rostat bovete

Tog lite inspiration från ett recept på DN idag men min vana trogen så bytte jag ut nästan alla ingredienser men principen är nog ungefär densamma. Istället för kyckling använde jag quornfiléer. Ett tips är att använda filéer istället för bitar eftersom dessa har en bättre konsistens (tycker jag iallafall, de är lite fastare). Naturligtvis kan man byta alla ingredienser mot något annat! :-)




Ingredienser
quornfiléer
rostat bovete
savoykål
rädisor
zucchini
vit balsamvinäger
olivolja smaksatt med vitlök
basilika
pressad lime
salt
peppar



Det är mycket lätt att smaksätta olivolja med vitlök. Jag rekommenderar ett inköp av en inte allt för dyr olja, lägg i ett par klyftor, låt stå någon vecka, voilá! Ta ut klyftorna om smaken blir för stark




Koka bovetet. Skölj med kallt vatten en liten stund. Hacka basilika och blanda med bovetet. Strimla savoykål, skär rädisor och zucchini och blanda med lite olja och vinäger. Skär quorn i bitar och krydda med olivolja (om du inte har smaksatt så strunta i vitlöken, det kan bli för stark smak annars), lime, salt och peppar. Stek tills bitarna fått fin färg. Serverar enligt bilden.

Kolla även denna sallad på ICA för inspiration
blog comments powered by Disqus