torsdag 23 april 2009

Pastastubbar med färskost, aprikoser och valnötter i grön sås

Eftersom jag hade lite pasta över från igår passade jag på att göra pastastubbar. Det var lite krisartat ett tag eftersom jag smaksatte creme fraichen med lite portvin vilket gjorde att den inte blev tillräckligt fast. Jag löste detta genom att göra en redning. Skulle nog därför rekommendera att creme fraiche byts ut mot färskost som är lite fastare (jag skriver därför färskost i receptet).




Recept på pasta, tryck här

Sås
lök
vitlök
savoykål
buljong
vatten

Skär lök, vitlök och savoykål i bitar. Fräs i olja. Häll på vatten (vattnet ska täcka grönsakerna) och lägg i buljongtärning. Låt koka tills mjukt. Mixa. Smaka av med salt och peppar.

Fyllning
färskost
portvin (sherry, cognac eller nåt annat, bara lite)
salt
peppar
hackad aprikos
hackad valnöt

ost till gratinering

Blanda fyllningen. Stryk den på långa sjok pasta och rulla ihop. Sprid lite av såsen i form. Ställ i pastarullarna. Häll på resten av såsen. Gratinera med ost på 200 grader tills de fått fin färg (15 minuter).

Liknande recept på DN
pastastubbar i svampsås
Getostcanneloni med tomatsås
blog comments powered by Disqus