lördag 18 april 2009

Goda soyaburgare med mangosalsa och ugnsrostade potatisskal

Burgare är både gott och nyttigt, såvida man lagar egna vegetariska burgare och använder ett bra bröd. Denna gång köpte vi faktiskt bröd. Jag köper nästan aldrig bröd eftersom jag bakar själv. Vi köpte dock inte vitt fluffigt så kallat hamburgerbröd, vilket inte är speciellt gott och inte särskilt nyttigt heller. Testa hellre något grövre bröd till burgarna.
Mangosalsan var ett ypperligt inslag, gav lite sötma och fruktighet till burgaren och dessutom mycket enkel att göra iordning. Vi hade mascarpone hemma men det går nog bra med färskost eller någon tjockare yougurt eller dylikt.



Burgare
soyafärs
palsternacka
rotselleri
gul lök
buljongtärning
ägg
ströbröd
salt
peppar

Skala och skär palsternacka, rotselleri och gul lök i grova bitar. Koka tills de är mjuka. Häll av vattnet och mixa. Lägg i en buljongtärning och låt den lösa sig i den varma massan. Blanda sedan i färsen. Kontrollera att smeten inte är så varm att ägget koagulerar om det tillsätts. Knäck i ägget. Tillsätt sedan ströbröd tills smeten blir tjock och lite trög att röra. Smaka av med salt och peppar. Låt stå en stund för att ströbrödet skall lösa upp sig. Smeten ska vara kladdig men ändå gå att forma till biffar. Forma biffar och stek i olja på medelhög värme.

Mangosalsa
mango (fryst går bra)
mascarpone
cayennepeppar
curry
salt



Tina mangon och mixa den. Tillsätt mascarpone (eller annan färskost eller yougurt) och rör ut alla klumpar. Smaksätt med cayennepeppar, curry och salt.

till servering
bröd (ha lite fantasi, strunta i fluffburgarbröd)
paprika
tomat
riven zucchini
charlottenlök
basilika till garnering



Ugnsrostade potatisskal
potatisskal
olja
salt
peppar
örtkryddor (ex basilika)



Skölj potatisen. Skala med kniv så att skalen blir något tjockare än när de skalas med skalare. Jag sparar ofta skalen när jag gör potatismos eller liknande. Lägg skalen i en bunke och blanda med olja, salt, peppar och örtkryddor. Sprid på plåt och grädda i 225 grader tills de fått fin färg. Det tar inte så lång tid.
Hittade ett recept på kikärtsburgare på DN med myntasås som jag tänkte låta mig inspireras av nästa gång jag gör burgare. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartsburgare-med-myntasas-1.67456
blog comments powered by Disqus