söndag 22 mars 2009

Ravioli fylld med färskost, mango och hasselnötter serverad med rostad tomat och zucchini

Tänkte att jag skulle vara lite djärv och lägga frukt i pastan, funkade alldeles utmärkt. Rostade hasselnötter och färskost med oregano gav fin balans. Till raviolin rostade jag tomater, zucchini och vitlök och anrättningen serverades på gratinerade savoykålsblad.



Ingredienser: Ravioli
färsk pasta (för recept, tryck här)
färskost med oregano (jag gjorde min egen men det går bra att köpa)

mango (färsk eller fryst)
rostade hasselnötter (i ugn 200 grader ca 15 min)

Rostade grönsaker
tomater
zucchini
vitlök
olivolja
salt
färsk oregano

gratinerade savoykålsblad
savoykål
parmesan



1. Pastan
Hacka mango, stöt hasselnötter grovt, blanda med färskosten.

Fyll pastan med blandingen. Klicka ut och vik över som på bilderna. Var noga när du trycker ihop pastan så att inte innehållet rinner ut vid kokning. Mjöla raviolin så att de inte klibbar ihop.





1. Rostade grönsaker
Gröp ur tomater och skär i klyftor. Skala vitlöksklyftor och skär i tjocka skivor. Skär zucchini i skivor. Blanda med olivolja salt och färsk oregano. Rosta i 225 grader ca 30-45 minuter.


3. Gratinerade savoykålsblad
Skölj, lägg på plåt. Riv över parmesanost. Gratinera några minuter till de börjar få färg i kanterna. Koka pastan under tiden.

4. Servering
Lägg en klick smör på pastan och låt den smälta, rör om. Lägg pastan på savoykålen och lägg rostade grönsaker ovanpå.
blog comments powered by Disqus