lördag 25 oktober 2008

Cheesecake med vitlök och örter

Saker blir inte alltid som man tänkt sig. Men misstag kan ibland leda till nya idéer. Så var det för Anders Flemming när han gjorde den upptäckt som senare skulle leda fram till penicillinet. Det finns fler exempel på detta men jag ska inte uppehålla mig vid det. Min idé kom när jag skulle göra cheesecake till efterrätt och Linnéa hade köpt fel färskost. Hon hade köpt färskost med vitlök och örter vilket kanske inte går jättebra till efterrätt. Jag sprang emellertid och köpte färskost denna gång men ett frö hade börjat gro i mitt medvetande; Vad händer om man gör cheesecake på vitlök och örter – jo man får en matig och fin cheesecake som man kan ha till maten. Det finns säkert andra som har kommit på detta men jag har aldrig sett en sådan anrättning. Detta är resultatet.


Här serverad med lax, rostad sötpotatis och palsternacka

Ingredienser

botten:
mandel
knäckebröd
olivolja
kesella
salt
ostsmet:
ägg
keso
färskost med vitlök och örter
salt
peppar
citroncest

Botten: Krossa mandel och knäckebröd i en mortel. Rör ihop kross, olivolja, kesella och salt. Tryck ut smorda portionsformar.
Ostsmet: mixa alla ingredienser. Häll fyllningen ovanpå bottenlagret. Grädda i 175 grader tills den har fått fast form.

blog comments powered by Disqus