onsdag 17 september 2008

Surdeg möter pannkaka och drar till Frankrike = sant




Kan man lägga surdeg i pannkakssmeten? Ja, det kan man faktiskt!
Blir det gott? Ja, det blir det faktiskt!
men det visste jag inte innan... det var en ren chansning.
De franska galetterna inspererade mig. Jag kan nästan aldrig göra galetter eftersom man måste göra smeten så långt innan. Jag klarar av att baka men inte det där med galetter, kanske verkar konstigt men så är det. Denna surdegsgalett blev både matig och god.



Surdegsgaletter (För många för 2 personer)
2 ägg
lite surdeg
lite vetemjöl
lite mera dinkelmjöl
mjölk
salt

Smeten görs först så att den hinner stå lite.

Fyllning på quornbitar, tomater och oliver
quornbitar
olja
timjan (eller någon annan trevlig krydda)
salt
peppar
vitlök
körsbärstomater (gärna färska, jag använde en burk)
buljongtärning
vitt vin
svarta oliver
gröna oliver
stora vita bönor
brytbönor
(spenat till servering)



Rör ihop quorn, olja, salt, peppar och timjan. Gör i ordning resten av ingredienserna medan quornbitarna står och marinerar. Stek därefter quornbitarna så att de får fin färg. Tillsätt vitlök i bitar. Fräs någon minut och häll sedan i tomater, buljong och vin. Tillsätt svarta och gröna oliver och därefter vita bönor och brytbönor. Låt puttra några minuter medan galetterna steks.



blog comments powered by Disqus