söndag 1 juni 2008

En krossad dröm...

Jag hörde talas om att man kan göra ost av nötter och påbörjade förståss lite research och satte sedan igång exprimentet. Det gick bra i början, så långt som recepten sträckte sig men jag ville ju förståss lite mer. Jag ville ha hårdost, så jag ringde upp en vän som jobbat på ostfabrik för att höra hur det går till när man gör hårdost av vanlig ostmassa. Efter att jag pressat ut vätska ur den gryniga nötmassan så hade jag något som kanske kan liknas med färskost. Jag la ner denna bit i saltlake såsom man gör med riktig ost men detta visade sig vara ett dumt drag. Efter att nötmassan legat i saltlake över natten hade den löst upp sig så att jag var tvungen att slänga den. Ska nog försöka någon annan gång men måste repa lite mod först...




Den, i saltlake, upplösta nötmassan
blog comments powered by Disqus