torsdag 15 maj 2008

God mat mättar ofta liten Leinux

Nu var det dags att smörja kråset igen. Vi slog på stort med en trerättersmiddag. Eftersom att jag är inne i en pastamani så kunde jag inte hålla mig ifrån pastamaskinen. Det blev spenatpasta med en angenäm vitvinssås med getost. Egentligen var det meningen att vi skulle käka bröd med ugnsrostade tomater till förrätt men eftersom brödet behövde lite mer jästid så tog vi det efter pastan. Brödet såg först uta att bli ett misslyckande eftersom det inte jäste när det låg i jäskorgen, men när det kom i ugnen vände förtvivlan till strålande succé. Det blev kanske det bästa bröd jag bakat! Efterrätten svävade också i fara. Jag provade att fritera ost. Det har jag aldrig gjort och jag tänkte att det kanske skulle räcka med att rulla osten i ströbröd och sedan fritera den - icke sa nicke... det gick inte... den smälter ut i oljan... Istället så tittade jag upp ett recept på nätet från Ostboden i Uppsala var det visst. Det var mycket enkelt och efterrätten blev något av en smaksensation




Pasta:
Pastan gjordes ungefär som vanligt men jag hade i hackad spenat som jag körde tillsammans med ägg och lite mjöl innan jag tillsatte resten av mjölet. Den fick fin färg och lite av pastan genomgår just i detta nu ett torkningsprojekt, vi får se hur det slutar...



Pastasås
Ingredienser:
gul lök
röd lök

fänkål

grädde
buljong

getost (eller feta)
vitt vin
broccoli

salt

peppar

Hacka och stek gul och röd lök. Tillsätt hackad fänkål. Tillsätt vin och buljong. Sänk värmen och langa i grädden och sedan getosten. Salta och peppra efter behag. Innan servering så läggs broccolin ovanpå såsen och ångkokas med locket på.


Den nya vildjästen verkade lite trög men brödet jäste upp fint i ugnen



Rostade småtomater
Ingredienser
tomater (helst små och av god kvalitet)
flingsalt
färska örter
olivolja

Hur man gör verkar ju ganska uppenbart- lägg tomater i form, släng på det övriga och in i ugnen.



Friterad Camembert med björnbär

Jag hittade receptet på nätet och det var tydligen från Uppsala Ostbod ursprungligen. Björnbären får jag tacka farmor för.
Rulla osten i mjöl, sen i ägg och sist i ströbröd - sen är det bara att fritera! se till att paneringen täcker osten, annars rinner den ut och så står man där med lång näsa.
blog comments powered by Disqus