tisdag 6 maj 2008

Färsk pasta till tisdagslunch

Var förbi hos far min och hämtade en pastamaskin som han hade stående. Den har nog aldrig använts förutom någon gång då jag försökt göra pasta för en sisådär 3-4 år sen. Det gick inte särskilt bra den gången och bränt barn skyr ju elden. Men efter några år och många pastabak för hand så tänkte jag att jag skulle ge den en chans och det visade sig vara ett lyckat drag. Jag tror jag har förstått pastadegens innersta natur.

Ingredienser: pasta
ägg (typ knappt ett ägg per person)
liten skvätt vatten (gör pastadegen smidigare men för mycket gör att den inte blir så fast)
mjöl (durum + vetemjöl special, 80/20%)
olivolja
salt



Mixa ägg, vatten, olivolja, lite mjöl och salt. Tillsätt sedan mjöl lite i taget tills massan blir grynig. Om degen är en klump är det för lite mjöl och om det inte går att lätt trycka ihop degen så är det för mycket mjöl (kan regleras med lite vatten)




Degen knådas sedan ihop så att den blir slät och fin och läggs i en lätt fuktad handduk för att den inte ska torka (den torkar annars väldigt fort och blir då svårhanterlig). Pastan får bättre spänst om den knådas ett tag, ca 10 minuter kan rekommenderas.




Inte så vidare värst svårt faktiskt när degen har rätt konsistens. Ett tips är att inte göra allt för mycket pasta åt gången. Platta ut en liten klump pasta. Mjöla lite om det behövs men inte för mycket för då får inte valsarna tag i degen. Börja på det tjockaste, dubbelvik och gör om några gånger. Sen går det bra att minska avståndet mellan valsarna vart efter och sluta att vika degen.



Ingredienser: Pastasås
persilja
champinjoner
tomat
vitlök
avokadoolja
salt
peppar

Stek champinjoner och vitlök. Ställ av från spisen. Langa i pastan och tomat. Ringla över avokadoolja (går naturligtvis bra med nästan vilken god olja som helst), salta och peppra.

Kalle Leppinen!
blog comments powered by Disqus