lördag 3 maj 2008

Ett bröd blir till

För några dagar sen satte jag igång en surdeg av min surdegsgrund vilken jag spetsade med lite vildjäst. Den knådade jag ihop till en deg igår och idag så knöt jag ihop säckan och åstadkom ett bröd av denna. Jag ska erkänna att jag inte smakat på brödet i skrivande stund men det ser väldigt gott ut.

Steg 1 Surdeg
lite surdegsgrund
en skvätt vatten
lite rågmjöl
en liten skvätt vildjäst (går bra med ett uns vanlig jäst)


Rör ihop och låt stå en dag eller två

Eftersom vildjästen och surdegsgrunden stått i kylen ställde jag in dem i ugnen en liten stund på 30-40 grader så att de piggnade till lite

Steg 2 Deg
surdegen från steg 1
riven potatis
typ en halv liter vatten
mjöl (jag hade vetemjöl special och rågsikt)

salt

blanda vatten (lite varmt och skönt) och surdeg först och blanda sedan i mjöl och salt. Degen ska inte bli för torr utan vara lite kletig. Mjöla händerna emellanåt istället för att tillsätta en massa mjöl. Knåda ganska länge (kanske 10 minuter, eller mer om du tycker det är roligt, eller mindre om du tröttnar och får kramp i skulderbladen). Gnid in degen i olivolja och lägg i en bunke och täck över denna med något som finns till hands. Olivoljan gör att skorpan inte torkar och blir hård. Degen är klar när den har blivit typ dubbelt så stor, jag lät den jäsa över natten.

Steg 3
degen från igår
hasselnötter

valnötter


Mjöla händerna och knåda försiktigt i nötterna. Låt degen jäsa ett par timmar, den är färdig när den blivit stor och spänd. Jag lät min jäsa i jäskorg. Grädda sedan i ganska högtemperatur. Släng i ett par isbitar i botten av ugnen för att få en härligt knaprig yta. Det där med ugnstid har jag inte riktigt kläm på. Denna deg var inne tills den såg fin ut och hade en hård botten. Det går också bra att sticka in något i degen och se om det blir kladdigt eller om det blir torrt (kladdigt är ofärdigt, torrt är färdigt).


blog comments powered by Disqus